Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

+4
Beril Birgersson
Jin
Tilja
Arhtir
8 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Arhtir ons feb 25, 2009 11:59 pm

vadå? dög inte mina smällar? Suspect

//Delad tråd//Admin
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Tilja tor feb 26, 2009 2:00 am

Du, jag höll på att få en blåtira ^^
Tilja
Tilja
Soldat
Soldat

Age : 33
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue10 / 10010 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Jin tor feb 26, 2009 2:34 am

Blåtiror är till för att upprätthållas, mer bofferstrid åt folket! (Jag missade den i helgen då jag hjälpte till med att såga ut alla jävla sköldar...har fortfarande kvar en liten irriterande sticka som orsakar en osedvanlig känsla i höger tumme varje gång jag rör på den...)
Jin
Jin
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue89 / 10089 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-11

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Arhtir tor feb 26, 2009 9:58 pm

Mimmi skrev:Du, jag höll på att få en blåtira ^^

och jag ber om ursäkt än en gång. något säger mig att jag skulle behöva få en strid/batalj då jag själv kan få åka på rejält med stryk. Alla som jag slåss mot råkar jag göra illa och då folk säger "du slåss hårt". Ändå så slår jag med samma kraft på mitt smalben när jag testar boffervapen för att sedan säga "denhär går nog igenom".
Undrar ifall ett rejält kok stryk skulle få mig att slåss lite mindre hårt? scratch
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Beril Birgersson tor feb 26, 2009 10:51 pm

gör det verkligen så ont?

när arhtir hugg mig i ryggen under årsmötet så gjorde det inte så ont... eller träffade han dig i huvet?

Beril Birgersson
Soldat
Soldat

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue12 / 10012 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Tilja fre feb 27, 2009 12:02 am

rafu1 skrev:gör det verkligen så ont?

när arhtir hugg mig i ryggen under årsmötet så gjorde det inte så ont... eller träffade han dig i huvet?
Två gånger. I rad.

Och Arthir, det gör absolut ingenting, så länge du slåss lite lösare nästa gång Razz
Tilja
Tilja
Soldat
Soldat

Age : 33
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue10 / 10010 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Beril Birgersson fre feb 27, 2009 12:37 pm

joo det vore en fördel... man tränar väl för träning och inte för att skada varandra ^^

Beril Birgersson
Soldat
Soldat

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue12 / 10012 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Sverker fre feb 27, 2009 1:37 pm

Det enda jag vill klaga på är att du slåss för hårt med trävapen, med boffer kan man dunka på ganska rejält:3
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Arhtir fre feb 27, 2009 9:54 pm

funderar på att det kan ha och göra med min slagteknik (åtminstone med boffervapnen) men jag förstår inte hur jag ska göra det lösare. Under förhållande att jag ska slåss med armarna och inte med handlederna (vilket jag ser som ett JÄVLA krav för att inte strider ska se retard, fula och orealistikska ut) så vet jag inte hur jag ska slå lösare. Tar jag typ i mindre med armen så kommer typ svärden "klumpa" sig fram genom luften och se bokstavligt talat ut som om jag försöker leka "slow-motion" strid med mitt vapen.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Beril Birgersson fre feb 27, 2009 11:23 pm

då har du väl något att öva på ^^

kontroll är väldigt viktigt att kunna. inte bara boffer utan andra saker oxå... rundstav är väldigt viktigt att kunna ha kontroll över Smile

Beril Birgersson
Soldat
Soldat

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue12 / 10012 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Arhtir lör feb 28, 2009 12:49 am

jag slår faktiskt inte hårt när jag kör med rundstav,,, jag blockar bara hårt. Vilket tydligen får det att smälla ganska fint i stavarna (i like that sound Laughing ).
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Sverker ons mar 25, 2009 10:52 pm

Arhtir skrev:funderar på att det kan ha och göra med min slagteknik (åtminstone med boffervapnen) men jag förstår inte hur jag ska göra det lösare. Under förhållande att jag ska slåss med armarna och inte med handlederna (vilket jag ser som ett JÄVLA krav för att inte strider ska se retard, fula och orealistikska ut) så vet jag inte hur jag ska slå lösare. Tar jag typ i mindre med armen så kommer typ svärden "klumpa" sig fram genom luften och se bokstavligt talat ut som om jag försöker leka "slow-motion" strid med mitt vapen.

Det du framför allt skall tänka på är var du stannar vapnet, siktar du på att nudda i skinnet kan du slå rätt hårt, om du siktar en cm in får du lov att slå lite lösare, siktar du en dm in får du lov att slå väldigt löst.


Senast ändrad av Sverker Stureson den tor mar 26, 2009 12:56 am, ändrad totalt 1 gång
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Arhtir ons mar 25, 2009 11:33 pm

Nu får du faktiskt också tänka på att jag slogs tvåhandat till skillnad från dig som slogs enhandat.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Beril Birgersson ons mar 25, 2009 11:58 pm

den bakre/undre handen drar den andra styr och båda stoppar...
du kan tex träna att hugga framför en spegel o exempelvis sätta huvudet som markering

jag vet att det är svårt men man lär sig Smile

Beril Birgersson
Soldat
Soldat

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue12 / 10012 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Sverker tor mar 26, 2009 12:59 am

Arhtir skrev:Nu får du faktiskt också tänka på att jag slogs tvåhandat till skillnad från dig som slogs enhandat.

Tvåhandad rundstav=större precision=ingen godkänd ursäkt. Samma tankesätt gäller oavsett om du slåss med en stommeslös bofferdolk, en 80cm rundstav eller ett 170cm långt zweihänder stålsvärd.
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Rora tor mar 26, 2009 12:23 pm

Det finns en bra övning som man kan göra för att träna sig att slå lösare utan att förlora hastighet i slaget. Den är ganska effektiv och man kan i princip göra den själv, även om det är lättare när man är två.

Teorin är att den ena personen håller i en pinne (till exempel rundstav) bort från sig (ni kan se min "fina" skiss längre ner...) medan den andra personen slår fort mot pinnen (OBS, inte personen) med olika slag, men försöker stanna slaget ca 1 dm innan rundstavarna möts. Man håller alltså full hastighet till precis innan man slår i, då bromsar man slaget till stillastående. Sedan använder man den tekniken när man slåss i praktiken senare, bara att då vill man ju träffa sin motståndare...

Personen som håller i pinnen tränar inte alls, utan bara står där och håller stilla i en pinne. Men får dock väldigt mycket träningsvärk av den här träningen, så man kan ju bytas av lite då och då.


Person nr 1 (den som bara håller i pinnen, STILLA):
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Personnr1
Sen står man så där medan den andra personen slår mot (men inte på) pinnen...
Rora
Rora
Fältskär
Fältskär

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue20 / 10020 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Beril Birgersson tor mar 26, 2009 4:26 pm

japp så brukar vi oxå göra när vi lär oss använda Bo
en 1,82 m lång stav.

Beril Birgersson
Soldat
Soldat

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue12 / 10012 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Arhtir tor mar 26, 2009 5:05 pm

men fasen va folk klagar.

Desutom så har du lite fel när du säger "två händer mer precsion", du får fan också ta och tänka på att ett längre föremål har mer vikt i spetsen vilket är svårare att sätta stop för även om du har två händer.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Beril Birgersson tor mar 26, 2009 5:50 pm

sant... men då har du ju något att träna på...
har du någon aning hur vissa tränar för att få kontroll på sina slag?
de slår mot en vägg så att man lär sig rätt snabbt att det inte är värt att slå hårt i väggen Very Happy

Beril Birgersson
Soldat
Soldat

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue12 / 10012 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Törna tor mar 26, 2009 7:05 pm

Tål att tänkas på... pfft!! Laughing
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue25 / 10025 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Sverker tor mar 26, 2009 7:56 pm

Arhtir skrev:men fasen va folk klagar.

Desutom så har du lite fel när du säger "två händer mer precsion", du får fan också ta och tänka på att ett längre föremål har mer vikt i spetsen vilket är svårare att sätta stop för även om du har två händer.

Ett tvåhandssvärd väger knappt dubbelt så mycket som ett enhandssvärd, plus att du har ett handtag som är ca 3-5 ggr så långt vilket gör att du lätt kan använda hävstångseffekten för att bromsa slaget. Plus att din 120cm stav knappast väger dubbelt så mycket som min 90cm.
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Arhtir fre mar 27, 2009 12:29 am

du kan ju glömma hävstångseffekten då jag inte tar handen på den så kallade "eggen".
Sen får jag fråga vanish ifall jag faktiskt träffade någon hårt under vår senaste träning? Nej då så. Så alltså slåss jag inte så mycket värre än dej.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Sverker fre mar 27, 2009 4:02 pm

Vad jag vet knäcktes i alla fall mitt svärd, plus att min sköldarm blev ganska så mör, dvs på punkten under skölden. Om du håller i ett svärd med två händer blir muskelaturen som kontrollerar svärdet dubbelt så stor plus att avståndet mellan bakersta "kontrollpunkten" och den främsta "kontrollpunkten" dubbelt så stort.

Se fig:

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? RbPRRaHpU
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Beril Birgersson fre mar 27, 2009 4:09 pm

hehe fina fingrar Very Happy
men var tog händerna vägen?? Wink ^^

Beril Birgersson
Soldat
Soldat

Age : 32
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue12 / 10012 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Sverker fre mar 27, 2009 5:16 pm

Dem är överflödiga i sammanhanget :3

Själva grejjen jag vill komma fram till är att man både får dubbel kraft att bromsa med och dubbla distansen mellan de två yttersta balanspunkterna.

Mekanikens första lag: Det man vinner i kraft förlorar man i väg! Dvs när avståndet ökar ökar även kraften.

Nu är jag inte helt säker på siffrorna men:

Om vi hypotetiskt säger att den maximala kraften personen i fråga kan påverka svärdet/käppen med är 100N per arm (ca 10 kg) och avståndet mellan lillfingret och pekfingret är o,1m (10cm) och stavens tyngd är 1kg. Om staven då rör sig med en hastighet av 3m/s skulle stavens kinetiska energi vara W=(v*m^2)=(3*1^2)/2=4,5j. Arbetet som krävs för att bromsa in staven är alltså 4,5joule.
Vår egen förmåga att utveckla en bromsande kraft är (tror jag) 100*0,1=10j (dvs kraft per längdenhet).
Slutsats: det är lätt att stoppa svärdet

Om vi då tar ditt svärd som är 1/3 längre blir alltså vikten 1+1/3kg. Den kinetiska energin när hastigheten på svärdet är 3m/s blir alltså (3*(1+1/3)^2)/2=8j
Momentet vi själva kan påverka svärdet med är 200*0,2=40j

Slutsats: Kraften du kan använda för att bromsa den tvåhandade staven är fyra ggr så hög än kraften man kan påverka den enhandade staven med. Vikten på den tvåhandade staven är endast 1/3 större större än vikten på den enhandade staven.
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

ARTHIR SLÅR HÅRT, eller? Empty Sv: ARTHIR SLÅR HÅRT, eller?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet