Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad gör du just nu?

+23
Aska
Marta
Tora
Torvald
nikolaus
eddora
Hellie
Tilja
Rora
Jin
Sote
Stenulf
Kirtap
Arhtir
Sverker
Ulvrik
Mr. M
Pleu
Trollis
Törna
Phantomim
Sgt Dierek
Zmrzlina
27 posters

Sida 24 av 40 Föregående  1 ... 13 ... 23, 24, 25 ... 32 ... 40  Nästa

Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sgt Dierek mån apr 19, 2010 10:17 pm

Inte direkt. Artaria är sjukt fraktionerat. Svartblodsinvasioner tas hand om av det adelshus som besitter det invaderade området och Eleria-problemet har gått på sparlåga allt för länge.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sverker mån apr 19, 2010 10:19 pm

Sgt Dierek skrev:Inte direkt. Artaria är sjukt fraktionerat. Svartblodsinvasioner tas hand om av det adelshus som besitter det invaderade området och Eleria-problemet har gått på sparlåga allt för länge.

Ungefär vad jag försökte säga ja.
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Zmrzlina mån apr 19, 2010 10:21 pm

Å andra sidan måste Artariska statschefen, dvs högrådet, ha någon slags statlig styrka med vilken de håller småfurstar i schack och upprätthåller statens våldsmonopol. Någon slags sammanhållande militär kraft måste finnas, annars skulle Artaria vittra sönder direkt,
Zmrzlina
Zmrzlina
Diplomat
Diplomat

Age : 37
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-11

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sgt Dierek mån apr 19, 2010 10:23 pm

Misstänker att det råder någon form av maktbalans som håller dem i schack. Högrådet lär ju bestå av de mäktigaste adelshusen och de ser nog inte med blida ögon på dissidenter.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Stenulf mån apr 19, 2010 10:27 pm

Kan väl vara så att de adelshus som är tvungna att rusta upp för att försvara mot svartblodsinvasionerna får en hög militär position så de andra måste ju vilja hålla sig på god fot med dem eller vara redo om de faller och svartblod når deras områden?
Stenulf
Stenulf
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-12

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Zmrzlina mån apr 19, 2010 10:30 pm

Sgt Dierek skrev:Misstänker att det råder någon form av maktbalans som håller dem i schack. Högrådet lär ju bestå av de mäktigaste adelshusen och de ser nog inte med blida ögon på dissidenter.

Onekligen, men det är min fasta uppfattning att det utöver det måste finnas en statlig väpnad styrka med det också, inte minst eftersom själva basen för feodalismen är att länsherren förser centralmakten med trupper i utbyte mot sin förläning.

Som ett sidospår tycker jag människoinformationen om eleriakampanjen är pinsamt dålig vad gäller mängden info för en så pass gammal kampanj, särskilt vad det gäller Artaria.
Zmrzlina
Zmrzlina
Diplomat
Diplomat

Age : 37
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-11

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sote mån apr 19, 2010 10:43 pm

Törna skrev:Tilja: skickat!

Stenulf: Det här är något jag hörde som barn, så jag är inte riktigt säker på källorna.

Under medeltiden började barn sin lärlingsperiod när de var runt 4 år gamla. Jag kan tänka mig att du runt tio år var helt redo för att bära vapen. Och runt 14 var du säkert redan krigsveteran. Kanske befäl runt 16-18 år ålder och död vid 20. Eller 28 om du inte dog på slagfältet.

Medellivslängden var knappt 30 bast vilket gör det svårt att översätta till dagens mått mätta.

Hoppas att det hjälper.

Det låter ologiskt om det är sant skulle ju vår 16innansoldat-regel vara UBERoff

Fast man kan ju inte vara helt in för aj vi vill inte ha massa bmvs på lajven. Jag räknar btw inb mig själv som ett bmv om jag har vapen
Sote
Sote
Rekryt
Rekryt

Age : 28
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue4 / 1004 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sverker mån apr 19, 2010 10:48 pm

Nej den är inte offig. Den må vara ohistorisk men den är inte offig (om igen, skilj på historia och fantasy, det mesta historiska är in men långt ifrån allt som är in är inte historiskt).
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Stenulf mån apr 19, 2010 10:51 pm

Absolut, vi har svartblod & spetsöron räcker inte det som antydan om att vissa saker då tolkas annorlunda än helt historiskt korrekt? Razz
Stenulf
Stenulf
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-12

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Arhtir mån apr 19, 2010 10:56 pm

Sote, ska vi återspegla medeltiden helt och hållet så har vi en lång väg att gå. För det första så bör antalet stenhus bli lite fler. i stort sätt ALLA roller bör vara jättetroende. Samt att vi borde ha lite pest som stryker runt. Bara några detaljer.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sverker mån apr 19, 2010 11:00 pm

Alla bönder bör äga svärd/yxa sköld ringbrynja och hjälm eftersom detta var lagstadgat under vissa delar av medeltiden (i sverige) :3
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sgt Dierek mån apr 19, 2010 11:09 pm

Vi kan ju ha tidig medeltid. Då slipper man pesten i alla fall, den kom ju inte förrän i slutet av medeltiden/början av renässansen. Men vi får nog börja bygga våra hus av stockar istället för plank. Jag vet, jag är petig. Men är man universitetsstuderande i historia så är man.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Arhtir mån apr 19, 2010 11:18 pm

Det är bara första saken, sen kan vi banna alla plåtrustningar, och sånt är ju bara tråkigt Razz
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Stenulf mån apr 19, 2010 11:21 pm

Strid utan plåt är HÄDELSE!
t.o.m om 40 000 år har vi en typ av plåtrustning!! HÄDELSE!! Denna del av historien skedde aldrig! XD
Stenulf
Stenulf
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-12

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Arhtir mån apr 19, 2010 11:23 pm

Skulle snarare säga att hädelsen ligger i att vi inte gick till wraithbone eller något annat mer praktiskt material. Lika stark som stål fast bara en tiondel av dess vikt.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Stenulf mån apr 19, 2010 11:25 pm

xenofobi är xenofobi, jag tror inte särskilt många människor kan tänka sig att använda ett material som de dels inte förstår sig på och som används av en ras som de ser både kidnappa och tortera deras befolkning och förinta deras världar pga skäl de inte har någon aning om Razz
Stenulf
Stenulf
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-12

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Arhtir tis apr 20, 2010 9:52 pm

På tal om rustning så är jag väldigt nere just nu. Utförde idag ett experiment på bröstplåten,,, gick inte så bra. Kan vara jag som är kräsen på passform, men som det ser ut just nu kommer Arhtir utan bröstplåt i år. Jaja, jag är en ekonomisk och kreativ person. Blir väl att såga upp skiten och göra ett par spaulders istället Razz. Både enklare att göra och höjer nästan utseendet lika mycket som bröstplåt enligt mig. Axlar till folket Razz
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Pleu tor apr 22, 2010 2:09 pm

Folk reagerar för lite på mina Global Announcements.

Inser ni att pengarna ska vara inne på lördag senast om ni vill ha mat på lajvet? >_<


(Tips: Behöver ni invänta lön/studiebidrag/bankrånsuppdelning/whatever så be mig snällt och det kan gå att lösa!)


Utöver det: Idag har jag nästan gått vilse i ett industriområde för att försöka få tag i mitt paket. Utöver det så har jag köpt löjligt billiga glasstårtor och värm-själv-i-ugnen-vitlöksbaguetter. Life is good. Very Happy
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Trollis tor apr 22, 2010 2:19 pm

Jag dricker kaffe. Trollets lagliga medicin Smile
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sverker tor apr 22, 2010 2:28 pm

Pleu skrev:Folk reagerar för lite på mina Global Announcements.

Inser ni att pengarna ska vara inne på lördag senast om ni vill ha mat på lajvet? >_<


(Tips: Behöver ni invänta lön/studiebidrag/bankrånsuppdelning/whatever så be mig snällt och det kan gå att lösa!)


Utöver det: Idag har jag nästan gått vilse i ett industriområde för att försöka få tag i mitt paket. Utöver det så har jag köpt löjligt billiga glasstårtor och värm-själv-i-ugnen-vitlöksbaguetter. Life is good. Very Happy

Om jag skriver färdigt lite prylar så kommer pengarna in imorrn (från mina päron), om jag inte skriver färdigt grejjerna så kommer pengarna in imorrn (från mig)
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Stenulf tor apr 22, 2010 2:48 pm

Sitter och brainstormar lite idéer till Stenulf fluff ^^
Stenulf
Stenulf
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-12

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Zmrzlina tor apr 22, 2010 3:54 pm

Varför är sistabetalning nödvändigtvis satt till dagen före lön? ;/
Zmrzlina
Zmrzlina
Diplomat
Diplomat

Age : 37
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-11

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Pleu tor apr 22, 2010 4:44 pm

Zmrzlina: För att styrelsen till större del består av folk som inte jobbar och därför inte tänker på såna saker som lönedatum. Razz

Som sagt, PMa mig om ni behöver mer tid på er. Det viktigaste är att jag får veta om ni tänker betala eller inte senast den 24e. Razz
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Trollis tor apr 22, 2010 6:56 pm

Nu har jag tvättat alla mina och några av pojkvännens kläder Smile Nu ska jag äta kebab.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Stenulf tor apr 22, 2010 9:01 pm

Kom precis hem efter att återigen joggat med 10kg väst till från karaten ^^
Väldigt stolt över mig själv Very Happy
Stenulf
Stenulf
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 24 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 24 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-12

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 24 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 24 av 40 Föregående  1 ... 13 ... 23, 24, 25 ... 32 ... 40  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet