Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ordförråd

+5
Törna
Tilja
Beril Birgersson
Kirtap
Arhtir
9 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Kirtap tis apr 21, 2009 10:59 pm

Det svider att hålla med Arhtir...

Men nån gång måste man bita i det sura äpplet.
Kirtap
Kirtap
Soldat
Soldat

Age : 35
Gardespoäng :
Ordförråd - Sida 2 Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Ordförråd - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-02

http://zulleh.bilddagboken.se

Till överst på sidan Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Arhtir tis apr 21, 2009 11:35 pm

Very Happy
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Ordförråd - Sida 2 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Ordförråd - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Jin ons apr 22, 2009 10:25 am

sote skrev:Ne det är ju djävulen
Kristendomen

Jävlar har ingenting med Kristendomen att göra, En jävel var en ondskans hantlangare redan på vikingatiden, men då snarare en tjuv eller liknande, sen så gjorde visserligen Kristendomens intåg att det fick en lite annan mening.
Jin
Jin
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Ordförråd - Sida 2 Left_bar_bleue89 / 10089 / 100Ordförråd - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Phantomim ons apr 22, 2009 12:03 pm

Jag håller inte med Arthir om att man borde tillåta svordomar som härrör till religion eftersom man kan hitta på nya, som Törnas 'Vid Holmgers rövhår', 'vid alla stinkande svartblod' osv, men däremot böjer jag mig inför Jins visdom att jävlar fanns redan innan Kristendomen, och bara hoppas att ingen annan smartass som jag kommer till en off och säger åt en att jävlar inte funkar ;P
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Ordförråd - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Ordförråd - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Bibliotekarien ons apr 22, 2009 12:57 pm

Är man osäker på ett ord är den bästa lösningen att helt enkelt strunta i att säga ordet eller använda sig av en mer passande synonym.

Personligen anser jag att ordet jävlar inte passar sig rent inlajv. Dock skulle jag inte bry mig eller reagera konstigt på om någon utalade ordet jävlar inlajv.

Bibliotekarien
Bibliotekarie
Bibliotekarie

Age : 35
Gardespoäng :
Ordförråd - Sida 2 Left_bar_bleue10 / 10010 / 100Ordförråd - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Arhtir ons apr 22, 2009 1:11 pm

och det är dethär som, gör frågan lite klurig om vilka ord som är tillåtna eller inte. Det mesta handlar om vad folk "anser". Det är inte precis så att Hasse har "elerias ordbok" liggandes på sin bänk. Laughing
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Ordförråd - Sida 2 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Ordförråd - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Bibliotekarien ons apr 22, 2009 1:59 pm

Arhtir skrev:och det är dethär som, gör frågan lite klurig om vilka ord som är tillåtna eller inte. Det mesta handlar om vad folk "anser". Det är inte precis så att Hasse har "elerias ordbok" liggandes på sin bänk. Laughing

Ja, frågan är subjektiv.

Bibliotekarien
Bibliotekarie
Bibliotekarie

Age : 35
Gardespoäng :
Ordförråd - Sida 2 Left_bar_bleue10 / 10010 / 100Ordförråd - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Jin tor apr 23, 2009 12:03 pm

Och då alla dümma människor som finns ute i världen inte kan hålla sig för att poängtera alla dess "fel" man gör så är det alltså bäst att helt enkelt hitta på nya svordommar att använda inlajv, precis som man sa tidigare, så även om Jävlar är ett helt godkänt ordval, ta ett annat, då slipper vi att alla besserwissrar ska klaga på oss Rolling Eyes
Jin
Jin
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Ordförråd - Sida 2 Left_bar_bleue89 / 10089 / 100Ordförråd - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Ordförråd - Sida 2 Empty Sv: Ordförråd

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet