Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

+10
Hellie
Sote
Lovis
Sgt Dierek
Phantomim
Trollis
Pleu
Mr. M
Törna
Janil
14 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil ons okt 28, 2009 1:12 pm

Lördag 14 november klockan 12.00 bjuds alla Silfverdrakar in till möte i Nifelfangs föreningslokal i Eskilstuna. Den senaste tiden har kommunikationen mellan gardet och styrelsen varit dålig. Därtill tycks det ha uppstått vissa andra problem som skulle behöva diskuteras. Vi hoppas därför att så många Silfverdrakar som möjligt har möjlighet att komma och representera gruppen. Förhoppningsvis kommer vi även att hinna med något roligt när folk ändå samlas. Någon egentlig sluttid för mötet är inte utsatt men mötet tar förmodligen ett antal timmar. Det är dock trevligt om folk kan stanna så länge som möjligt. Mötet är inte exklusivt för gardet Silfverdrake utan alla som är intresserade är välkomna. Alla föreningsmedlemmar bjuds på en måltid mat under vistelsen.

Välkomna!


Hitta till mötet:

Föreningslokalen ligger tio minuters bussväg från centrum. Från centrum går bussar kvart över och kvart i varje timme. Tillbaka till centrum går bussar varje fem minuter i halv. Fram till och med 18.55 går även bussar fem i varje hel timme. Kommer man in till Eskilstuna någon gång lite innan 11.00 finns de också möjlighet att få skjuts med mig till lokalen.

Adressen till lokalen är Skrinnarvägen 11. Eniro hittar dock bara till Skrinnarvägen 9, så sök på det istället. Växla till utsiktsvyn för att tydligt se vart ni ska. Ganska exakt 100 meter öst om Skrinnarvägen 9 kan ni se en grönvit buss. Det är busshållplatsen. 50 meter söder om Skrinnarvägen 9 ser ni en gul, platt byggnad med stor skorsten. Det är lokalen. 50 meter öster om den ligger en parkeringsplats med gratisplatser. Ingången ligger på husets västra sida.


Senast ändrad av Janil den tis nov 03, 2009 12:43 am, ändrad totalt 1 gång
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Törna ons okt 28, 2009 4:00 pm

Jag har tyvärr inte möjlighet att komma på möte i Eskilstuna innan jul, då jag jobbar sju dagar i veckan.

Men eftersom jag är så nyfiken av mig, vad är det egentligen som behöver diskuteras?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Mr. M tor okt 29, 2009 2:50 am

Jävligt tight, turnén slutar 13/10

Mr. M
Soldat
Soldat

Age : 30
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Mr. M sön nov 01, 2009 1:10 am

Vet inte hur ni andra tänkt men jag tycker det skulle vara väldigt trevligt om gruppen kunde göra något efter. Jag som potentiell ny i gruppen skulle väldigt gärna träffa er och se vad ni är för några. Någon som tycker likadant?

Mr. M
Soldat
Soldat

Age : 30
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil sön nov 01, 2009 4:59 pm

Törna skrev:Jag har tyvärr inte möjlighet att komma på möte i Eskilstuna innan jul, då jag jobbar sju dagar i veckan.

Men eftersom jag är så nyfiken av mig, vad är det egentligen som behöver diskuteras?

Eftersom du nu frågar kan vi lika gärna dra hela historien.

Vi i Nifelfangs styrelse har fått veta att det finns planer inom gardet att eventuellt bilda en egen förening enbart för gardet. Vi har inte hört några egentliga idéer kring varför något sådant skulle vara nödvändigt eller hur det hela skulle gå till rent praktiskt. Det enda vi har att gå på är att du pratat om att skicka in en motion till vårt årsmöte rörande den saken. När jag pratade med dig om just detta för ungefär en månad sedan kom vi överens om att du skulle skriva ihop ett mail till oss snarast möjligen så att vi kunde få veta mer.

Att vi nu bestämt oss för att kalla till ett möte med något så när kort varsel beror givetvis inte enbart på avsaknaden av något sådant mail från dig. Året börjar dra sig mot sitt slut och om vi ska hinna föra en diskussion om ämnet innan årsmötet i början av januari behöver vi komma igång så fort som möjligt. Det här är en fråga som personligen berör närmare hälften av alla medlemmar i föreningen och som bör hanteras därefter.

När vi nu kallat till det här mötet var vår mening inte att gå över huvudet på dig som är gruppledare för gardet. Vi skulle tvärtom uppskatta någon form av diskussion (kanske över msn?) innan själva mötet, för att få höra dina personliga åsikter och tankar. Däremot är styrelsen övertygad om att vi, oavsett vad som yttras under en sådan diskussion, behöver ha ett möte där allmänt folk i gardet kan närvara och tala för sig.

Utöver det redan nämnda finns det även fler punkter där vi känner att kommunikationen mellan styrelsen och lajvgruppen har fungerat dåligt. Vi har till exempel inte fått någon uppdatering kring de nyrekryterade medlemmar som åkte med föreningen på Nattens Demon. Samtidigt har det uppstått viss förvirring bland dessa soldater då några av dem trott att de betalat medlemsavgift till Nifelfang trots att vi senare fått höra att gardets ledning inte registrerat anmälan av dem. En annan sak är att gardet i samband med lajvet skulle betala 500kr för fram och tillbakakörande av föreningens lajvhus. På lajvet fick vi höra att pengarna samlats in men att vi inte kunde få dem eftersom de låg på ett konto. Efter lajvet fick vi höra att pengarna aldrig samlats in och vi har trots upprepade efterfrågningar fortfarande inte fått några pengar. Ungefär samma sak gällde listan över folk som skulle få tillbaka depositionspengar efter vårlajvet. Denna lista fick vi dock efter viss tid och visst tjat.

Kort sagt finns det en del saker som behöver redas ut - inte minst ifall det finns de som verkligen inte kan tänka sig att åka med Nifelfang på nästa lajv. I så fall finns det än mer saker som vi behöver planera och få att fungera. Förhoppningsvis behöver ingen känna så men blir det på det viset måste vi förstås ta hänsyn till det också. Vi behöver se till allas intressen så att alla får möjlighet till bra lajvupplevelser.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Pleu sön nov 01, 2009 5:59 pm

Janil: En spontantanke: Eftersom folk (bland annat Martina och jag) verkar ha svårt att ta sig till Esiklstuna för att medverka på mötet men egentligen vill vara med, skulle det inte kunna vara möjligt att "tjuvstarta" mötet i en forumstråd? Att helt enkelt hålla ett online-möte på forumet fram tills dess att mötet faktiskt sker, så att även dom som inte kan komma får vara med och göra sin röst hörd?
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Törna sön nov 01, 2009 9:45 pm

Nr 1. Gruppen vinner inget på att vara med i Nifelfang, då pengarna som kommer in (bidrag m.m.) delas av både rollspelsgrupper och diverse lajv arrangemang utöver lajvgruppen gardet. För att på bästa möjliga sätt nära gruppen så har vi gemensamt tagit beslut om att starta en förening för gardet, där alla pengar oavkortat går till gardet.

Nr 2. Det här är det första jag hör om ett sådant mejl, där jag skulle förklara hur vi planerade det hela. När vi diskuterade över telefon fick jag ett kort svar om att jag fick ta upp frågan igen på årsmötet i Januari.

Nr. 3. Vi kan självklart ta det hela över msn, men det här är ett ämne som påverkar hela gruppen, varpå jag anser att hela gruppen ska få föra sin talan fram. Att göra som Pleu föreslog, att starta en diskussion om detta per forum, tycker jag låter som en utmärkt idé. Återigen, jag arbetar sju dagar i veckan och kan omöjligen tajma med hela gardet samtidigt.

Nr. 4. De s k "nyrekryterade" åkte som en separat enhet, för att göra det så lätt som möjligt. Annars skulle både Adeln och ambassadören behövt gå med i Nifelfang för att kunna bo i samma läger.

Janil skrev:Samtidigt har det uppstått viss förvirring bland dessa soldater då några av dem trott att de betalat medlemsavgift till Nifelfang trots att vi senare fått höra att gardets ledning inte registrerat anmälan av dem.
Jag har seriöst ingen aning om vad du pratar om. De pengar som vi fick in gick oavkortat till lajvkostnader, vilket står förklarat.

Nr. 5. Din far ska få sina pengar så fort som jag har pengar, precis som jag sagt till dig 2-3 ggr. För jag har INGA pengar. Att ekonomin strular på lajv är väl inget nytt, inte heller för dig. Jag var helt säker på att det fanns pengar till skjutsen, men jag hade inte tillräcklig koll på hur mycket som gick till vad.

Nr. 6. De papper som fanns i ärendet om dep. gav jag till dig, personligen, när du var i Stockholm. Att denna lista inte var tillräcklig fick jag inte höra förrän efteråt, varpå jag snabbt sammanställde en lista åt dig.
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Trollis sön nov 01, 2009 10:27 pm

Jag ska försöka komma, det verkar vara en hel del som behöver pratas igenom. Jag kan representera gardesmedlemmar som inte kan närvara om ni vill?

Vad är det för adress till föreningslokalen?
Hur tar man sig från stationen och dit? Om man måste gå, hur långt är det? Mina ben är nästan så illa att jag lär gå på kryckor igen.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil tis nov 03, 2009 12:44 am

Att hålla en förberedande diskussion låter helt klart som en bra idé. Det kan ju knappast skada ifall folk börjar ventilera åsikter och komma med förslag redan nu. Eftersom en diskussion nu redan börjat dra igång här föreslår jag att vi fortsätter använda den här tråden. Ingen idé att stycka upp det hela genom att skapa en ny.

Något annat som vore bra är om de som kommer skulle kunna skriva här i tråden, alternativt skicka ett mail till styrelsen@nifelfang.se. På så vis vet vi bland annat hur vi ska förbereda med mat åt folk etc. Säg då gärna till ifall ni har matallergier eller liknande. En vägbeskrivning till lokalen har nu också lagts till i första inlägget på denna tråd.

När det gäller den ekonomiska delen kan jag upplysa om att inget av det Törna säger egentligen stämmer. Visserligen är det så att Nifelfang består av flera delar utöver gardet men det betyder inte på något sätt att gardet per automatik får in mindre pengar, tvärtom. Nu i höstas arrangerade vi lajvet Mörkrets Väktare, som genererade en vinst på ungefär 400kr. Rollspelsgruppen har under året använt sig av ungefär 500kr. Föreningens övriga aktiviteter har över huvudtaget inte påverkat ekonomin. Gardet är den grupp inom föreningen som ensamma genererat så gott som alla egentliga utgifter under året, trots att mindre än hälften av föreningens medlemmar är med i gardet.

Hur kommer det sig att vi kan tillåta utgifterna att balanseras så inom föreningen? Jo, vi siktar på att satsa pengar på sådana projekt som genererar hållbart material som kan användas av så många som möjligt. Portabla trähus, paviljonger, kokutrustning och andra lägerattiraljer kan användas av såväl gardet som av andra lajvgrupper. Inte minst kommer sådant till pass när föreningen bestämmer sig för att arrangera ett eget fantasylajv. Med andra ord tjänar gardet hur mycket som helst på att vara en del av Nifelfang. Utöver de bidrag som det skulle kunna generera på egen hand tillkommer nu pengar från ett tjugotal andra lajvare. Den generella planen för nästa år är att bygga en stor paviljong som i första hand ska användas av Tiberias följe i Tiradkampanjen. Under Elerialajven är det givetvis tänkt att i första hand gardet, annars andra medlemmar i föreningen ska kunna använda sig av paviljongen.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Phantomim tis nov 03, 2009 1:34 pm

Det största problemet är väl att om vi stannade med Nifelfang skulle all utrustning vi köpt eller tillverkas behöva delas upp mellan flera olika grupper, eftersom Nifelfang inte åker som en enda grupp till Eleria-lajven, till exempel. Och dessa lajv är de Gardet har som huvudmål att åka på, så det är rätt kört. Tänk bara på allt krångel som skedde med husen senaste lajvet. Då är det mycket bättre att Gardet har en egen förening med egna hus som någon inom gruppen har hand om, än att det ska tråcklas med en annan gruppledare.
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Hej tis nov 03, 2009 1:55 pm

Varför köpte ni inte in saker till föreningen i första hand då?
Och bidragen ni får som egen förening kommer ta ett tag att bygga upp också så att ni senare ska kunna bygga era paviljonger och lajvhus.
Om ni vill genomföra de sen så kör på. Men jag tycker att alla verkligen ska fundera på de först för sig själv och inte lyssna bara på de andra som talar hela tiden på detta forum om hur bra de kan bli om man hoppar av föreningen.

Hej
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil tis nov 03, 2009 2:01 pm

Phantomim skrev:Det största problemet är väl att om vi stannade med Nifelfang skulle all utrustning vi köpt eller tillverkas behöva delas upp mellan flera olika grupper, eftersom Nifelfang inte åker som en enda grupp till Eleria-lajven, till exempel. Och dessa lajv är de Gardet har som huvudmål att åka på, så det är rätt kört. Tänk bara på allt krångel som skedde med husen senaste lajvet. Då är det mycket bättre att Gardet har en egen förening med egna hus som någon inom gruppen har hand om, än att det ska tråcklas med en annan gruppledare.

Det är inget som säger att utrustningen behöver delas upp på olika grupper bara för att föreningens medlemmar åker som olika roller. Gardet är egentligen den enda officiella Nifelfanggruppen som åker på Eleria, och därtill den största gruppen. Därför är det också gardet som prioriteras högst när det gäller användning av utrustning. Nu senast var det till exempel ingen tvekan om att gardet skulle få använda sig av föreningshuset. Jag och min grupp byggde istället ett eget hus som vi kommer att använda oss av. Övriga föreningsmedlemmar som åkte på lajvet, till exempel Yuber, Patrik, Insta och Klingan har också sina egna boenden.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att krånglet nu senast skulle ha kunnat undvikas om gardet haft en egen förening. På vilket sätt hade insamlingen av pengar för utskjutsning av huset underlättats av det? Det var inte på något vis besvärligt för oss att ta med oss huset eller att resa det, om det var det du menade. Tvärtom underlättades alla dessa faktorer av att gardet tillhör Nifelfang. Ingen i gardet hade möjlighet att köra ut huset, men andra föreningsmedlemmar rykte ut för att hjälpa. Därtill var det till stor del föreningsmedlemmar som inte var med i gardet som monterade upp huset och sedan tog ned det. På vilket sätt skulle det ha blivit lättare för er om ni fått sätta upp det själva?
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Phantomim tis nov 03, 2009 2:27 pm

Krånglet jag pratade om var att ingen hade någon koll på var huset var eller hur det skulle hämtas till området. Jag säger inte att det var Nifelfangs fel, för det var det inte, men allt sånt administrativt funkar lättare om gruppen har en egen förening. Då slipper man förhoppningsvis att plötsligt tvinga ut någons snälla pappa till området med ett hus.
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil tis nov 03, 2009 3:27 pm

Phantomim skrev:Krånglet jag pratade om var att ingen hade någon koll på var huset var eller hur det skulle hämtas till området. Jag säger inte att det var Nifelfangs fel, för det var det inte, men allt sånt administrativt funkar lättare om gruppen har en egen förening. Då slipper man förhoppningsvis att plötsligt tvinga ut någons snälla pappa till området med ett hus.

Jag skulle väl i så fall snarare mena att det är anmärkningsvärt att gardets ledning inte hade någon aning om var huset var, särskilt med tanke på att medlemmar i föreningens styrelse ingick i gardet. Gardets ledning hade dessutom tillgång till mitt hemnummer, mobilnummer, mina föräldrars hemnummer, min mailadress och ytterligare ett antal sätt att kontakta mig ifall de velat fråga mig. Jag å andra sidan utgick från att gardet visste var huset fanns eftersom det befann sig på exakt samma ställe som gardet visste att det fanns på i våras. Det var väl för den delen ingen överraskning att gardet skulle åka på lajvet? Hur kan man inte under ett halv års planering fråga sig var huset är och hur det kommer till lajvet?

Åter igen var det alltså insatser från övriga föreningen som räddade dagen. Om ingen hade frågat er om huset hade det väl förmodligen helt glömts bort. Det enda som ändras ifall gardet blir en egen förening är att ledningen för egna titlar i styrelsen. Du får gärna förklara på vilket sätt detta skulle underlätta planering av lajvet.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Trollis tis nov 03, 2009 5:15 pm

Huset var underbart, och medlemmar i Nifelfang som ställde upp för varandra under lajvet nu var fantastiskt! Hurra för människor! I love you

Gardet har bildat en egen förening, så det spelar nog ingen roll hur bra argument som finns för att gardet ska stanna med Nifelfang.
Det var ungefär vad jag har att säga i den här diskussionen via forumet, jag tar hellre saker irl.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Sgt Dierek tis nov 03, 2009 5:26 pm

Instämmer med föregående talare, jag är kluven i frågan men gjort är gjort, nu ska vi bara leva med konsekvenserna.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Lovis tis nov 03, 2009 7:26 pm

Om ni redan har bildat en egen förening, varför ska det då ens tas upp på ett möte om det? Question
Lovis
Lovis
Desertör
Desertör

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-25

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Inzta tis nov 03, 2009 7:50 pm

Eftersom att gardet fortfarande är en grupp i nifelfang, även om många i gardet lämnar nifelfang. Vi måste reda ut hur vi ska göra med allt.

Inzta
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Sote tis nov 03, 2009 8:17 pm

Nej Gardet är (så snart Törna och Tove har gått hela vägen till banken) en egen förening med anslutning till Sverok.
Sote
Sote
Rekryt
Rekryt

Age : 28
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue4 / 1004 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Inzta tis nov 03, 2009 8:26 pm

Nej, gardet är en grupp inom nifelfang, det som törna och andra har gjort är att ha skapat en förening som använder gardets namn. Det är olika saker.

Inzta
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Sote tis nov 03, 2009 8:32 pm

Ser inget skäl för Nifelfang att ha kvar Gardet som grupp iochmed att hela gardet lämnar nifelfang och om nån stannar kvar så är det ej för att lajva med den tomma gruppen gardet
Sote
Sote
Rekryt
Rekryt

Age : 28
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue4 / 1004 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Trollis tis nov 03, 2009 8:57 pm

Det stämmer Sote, Artariska Navlegardet är en del av Nifelfang.
Sen vet jag inte hurvida namnet "Gardet Silfverdrake" är ett namn som tillhör föreningen eller inte. Upplys mig någon?

Lovis, det är Robin som har kallats till möte. Jag vet inte varför han har gjort det, men jag tycker att det är bra, då det är en hög saker som behöver diskuteras för att det ska funka rent formellt.
Styrelsen i Nifelfang, visst har ni blivit meddelade om att de flesta i gardet/gardet som grupp vill gå ur Nifelfang? För vad jag har fått reda på/minns så har Törna meddelat Robin, dvs ordförande, om det.

En andra fråga, är det första gången som Nifelfang fick höra om den nya föreningen, nu här när jag skrev om det? Isåfall, illa av oss.
Det är en fråga som innan den nya föreningens bildande borde tagits upp till diskussion, definitivt.
Men nu när läget är som det är anser jag att det enda vi kan göra är att förbanna folk över dålig kommunikation (om det är så det är, annars är vi lyckliga), och komma fram till hur vi ska göra med läget som det är nu.

DET är vad jag tycker att vi ska ha mötet till.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Phantomim tis nov 03, 2009 9:27 pm

Återigen Janil, det var verkligen inte Nifelfangs fel, vilket jag också skrev, men anledningen till krånglet - som jag förstod det - var brist i kommunikationen mellan Gardet och övriga Nifelfang, och detta underlättas om Gardet är den enda gruppen inom sin förening. Ergo, vi startar en ny förening som enbart är koncentrerad på Gardet så att inga intressekonflikter kan uppstå. Det är på sätt och vis förebyggande.

Namnet Gardet Silfverdrake ägs inte på något sätt av Nifelfang eftersom gruppen som tillhörde Nifelfang hette Artariska Navlegardet.
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil tis nov 03, 2009 9:55 pm

Trollis skrev:Det stämmer Sote, Artariska Navlegardet är en del av Nifelfang.
Sen vet jag inte hurvida namnet "Gardet Silfverdrake" är ett namn som tillhör föreningen eller inte. Upplys mig någon?

Lovis, det är Robin som har kallats till möte. Jag vet inte varför han har gjort det, men jag tycker att det är bra, då det är en hög saker som behöver diskuteras för att det ska funka rent formellt.
Styrelsen i Nifelfang, visst har ni blivit meddelade om att de flesta i gardet/gardet som grupp vill gå ur Nifelfang? För vad jag har fått reda på/minns så har Törna meddelat Robin, dvs ordförande, om det.

En andra fråga, är det första gången som Nifelfang fick höra om den nya föreningen, nu här när jag skrev om det? Isåfall, illa av oss.
Det är en fråga som innan den nya föreningens bildande borde tagits upp till diskussion, definitivt.
Men nu när läget är som det är anser jag att det enda vi kan göra är att förbanna folk över dålig kommunikation (om det är så det är, annars är vi lyckliga), och komma fram till hur vi ska göra med läget som det är nu.

DET är vad jag tycker att vi ska ha mötet till.


Väldigt bra talat, Trollis.

Jag vet inte exakt hur det ligger till med juridiskt ägande av olika namn etc men så mycket vet jag att Silfverdrakens garde var något som myntades redan innan lajvet i våras. Detta eftersom Silfverek gifte sig och gav upphov till gardets symbol: en silverdrake. Sedan vet jag inte ifall namnet bytts till gardet Silfverdrake innan ni bildade er förening eller ej. Någon kan gärna upplysa om vilka datum dessa två saker inträffade.

Det enda Nifelfangs styrelse tidigare fått höra är Törnas information om att det fanns planer att starta en ny förening och att lajva utan Nifelfang. Vi har inte fått någon form av statistik rörande hur många som varit för eller mot idén och inte ens några argument om varför (förrän nu). Medlemmar i Nifelfangs styrelse kan ha haft mer information eftersom Törna och Trollis suttit i styrelsen fram tills nu i oktober. Dessa har dock inte framfört någon information till resten av föreningen, eller styrelsen som enhet. Utöver det som skrivs här nu har vi alltså bara ca: två månader gammal, vag information från Törna.

Som sagt är mötet nödvändigt för att vi ska kunna komma fram till fungerande lösningar för framtida lajvande. Det finns mycket som behöver diskuteras och vi hoppas att så många som möjligt kommer.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Trollis tis nov 03, 2009 10:03 pm

Janil,
Tack.

Finns de datumen uppskrivna? Jag kan inte sätta datum på det iallafall, men vi vet ju alla hur min hjärna är.
Ah, ja, då har vi verkligen en hel del att prata igenom. Hoppas verkligen att vi kan komma fram till lösningar som passar alla.

Jag ser fram emot mötet och att få prata igenom det här irl.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet