Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Möklintaveckan

Gå ner

Möklintaveckan Empty Möklintaveckan

Inlägg  Trollis fre jul 03, 2009 3:22 pm

Vi i Möklinta är väldigt egenkära och tycker om våran bygd.
Tack vare detta skapade vi för tjugo år sedan en hantverksvecka för att dela med oss av vår bys bästa sidor och göra resten av världen uppmärksamma på oss.
Under årens lopp har detta bland annat skett genom världsrekordsförsök i vedtravning, hantverksförsäljning, folkdansuppvisningar, veteranbilsrally, KOLMILA, bygdespel,kobingo, matförsäljning, barnunderhållning, öltält, loppisar, utställningar m.m.
Tiden kretsar kring det gamla bondesamhället, då största delarna av arrangemanget håller till i Gammelgården, som består av ett antal hus från bla. 1800-talet.

Under de senaste åren har vi även öppnat upp för en äldre tidsepok, Medeltiden.
Med varierande storlek från år till år har det på 'tunet' bakom kolmilan arrangerats medeltidsaktiviteter med bla Tält, matlagning, lekar, hantverk, pilbågsskytte, trummresor, smide, underhållning m.m.

I år är det dags igen! Den 8 - 12 Juli anstränger sig hela Möklinta för att på bästa sätt välkomna våra besökare från hela världen. http://www.moklintaveckan.se/

Det gör även jag, på så vis att jag är ansvaring för årets medeltidsaktiviteter.
Till det SÖKER jag medeltids/vikingatids-klädda folk som vill vara där och visa upp sig, med möjligheten att tjäna en slant.
Aktivieterna som jag än så länge har planerat (under marknadstid: 10-17) är: medeltidsinspirerade lekar, danser, enkelt pyssel för barn (och flummiga vuxna), matlagning, brödbak, växtfärgning, FÖRSÄLJNING m.m.

Jag kommer att ha två tält ståendes vid kolmilan, ett vikingatält och en mindre paviljong. Under dagarna fungerar de som försäljningsstånd och under nätterna är det sovplats/umgängesrum. Mat kommer att lagas över öppen eld, till största del tidsinspirerad, men inte överdrivet krångligt och utan att skippa det goda.

Tänk på det som ett lajv där vi är 'off' hela tiden, och där man har möjlighet att tjäna pengar och ha det förbannat roligt!
Har du medeltidsinspirerade saker du tillverkat eller bara vill bli av med har du en möjlighet till att försöka sälja dem här, jag själv har en hög olika varor jag kommer att sälja.

Vill du vara med? Du får försäljningsplats, sovplats och mat för en mindre peng, troligen runt 200 kr, beroende på hur många vi blir. (myggmedel av olika slag ingår Wink )

Kommer du med? Frågor? RING MIG PÅ STUDS, jag vill ha er med! Very Happy
Trollis heliga mobil: 0762485481
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Möklintaveckan Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Möklintaveckan Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet