Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur gör man en gambeson?

+2
Trollis
Törna
6 posters

Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Törna sön maj 10, 2009 3:59 pm

Hur gjorde ni era gambeson, hur lång tid tog det, vad använde ni för material?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Trollis sön maj 10, 2009 7:37 pm

De som jag hjälpte gjorde jag ett mönster till, utefter deras mått, tänk enkelt basmönster för en rock.
Materialet som de använde var riktigt off, bomull som foder och yttertyg (tror jag) och fluffet inuti var några lager fleecefiltar från ikea.

Om man maskinsyr så tror jag inte att det tar allt för lång tid, 1 timme för mönster och passning, 1 timme för att klippa ut alla delar, 2-4 timmar för att sy alla kanaler och sy ihop den, och den sånt där övrigt fix och trix som att fålla kanter och sånt, som kan variera sjukt mycket.

Andra Gambesoner jag sytt har vart handsydda med linnefoder och sedan ett lite kraftigare linne som yttertyg, och fyllda med en form av vadd, som såg väldigt in ut, men jag skulle rekomendera ylle som fluff.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Sverker sön maj 10, 2009 8:22 pm

Kan tippsa om att kryssa sitt gambe, dvs att sy små kryss i ett rutmönster istället för att sy kanalerna, spar tid, tråd och är helt otroligt HK
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Arhtir sön maj 10, 2009 8:50 pm

Vi använde kanvass som yttertyg, mest för att det är slitstarkt.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Sverker sön maj 10, 2009 8:51 pm

Canvas=bomull vet du om va hoppas jag?
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Törna sön maj 10, 2009 9:02 pm

Tog det lång tid för er att göra dem? (Tänkte om ett visst garde skulle göra en gambe själva?)
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Arhtir sön maj 10, 2009 9:25 pm

Läste inte tidigare inläggen helt Sverker. Sa det mest bara.

För både mig och Sverker tog det ungefär från det att Gardet startades att bli klara med våra gambesoner beroende på olika faktorer. Det är fortfarande inget som jag skulle rekomendera till alla att MÅSTA sy ifall man inte är van. Det största problemet är att (ifall man som jag inte har mycket erfarenhet) man har av nålen stup i kvarten.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Moira Rävsvans tis maj 12, 2009 9:06 pm

En tanke bara....Finns det någon sömnadskunnig person, som kan tänka sig att sy upp gambesoner, GIVETVIS mot betalning, till gardet? För isåfall, så löser sig det problemet. Smile Börjas det nu, så tror jag att alla har en gambe, tills i höst.
De egna måtten kan man ju ta själv och så får man betala, för material och arbetstid. Förslagsvis....så betalar man pengarna i förväg.

Vad tror ni, Oh ni duktiga skräddare, är det en helt befängd tanke?
Moira Rävsvans
Moira Rävsvans
Soldat
Soldat

Age : 39
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Törna tis maj 12, 2009 11:57 pm

*gråter*
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Arhtir ons maj 13, 2009 9:48 am

Moira Rävsvans skrev:En tanke bara....Finns det någon sömnadskunnig person, som kan tänka sig att sy upp gambesoner, GIVETVIS mot betalning, till gardet? För isåfall, så löser sig det problemet. Smile Börjas det nu, så tror jag att alla har en gambe, tills i höst.
De egna måtten kan man ju ta själv och så får man betala, för material och arbetstid. Förslagsvis....så betalar man pengarna i förväg.

Vad tror ni, Oh ni duktiga skräddare, är det en helt befängd tanke?

wow,, go easy on the poor souls. Törna har just gjort 30 tabarder + hätta + vapenrock. Tror faktiskt inte hon klarar att göra så många gambeson. Oavsett hur duktig man är. KOM IHÅG!! vi HAR ett liv rent off också.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Rora ons maj 13, 2009 11:09 am

En gambeson skulle nog ta lika lång tid som alla tabarder OCH kraghättor tog SAMMANLAGT!!!

Jag skulle aldrig i livet göra gambeson på löpande band. Jag skulle kunna tänka mig att göra typ 1 (en, EN ENDA!!!) om jag fick betalt något i stil med 10 000 SEK eller så. Det är grymt med jobb på gambesoner.
Rora
Rora
Fältskär
Fältskär

Age : 32
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Törna ons maj 13, 2009 3:38 pm

Att göra om tabarderna till vapenjackor är inte jättelätt, men det kan gå. Om vi gör som Sverker föreslog och x:ar ihop dem, kanske det inte blir så jättejobbigt. Men handsömnad får alla sköta SJÄLVA.

INGEN MASSPRODUKTION AV GAMBESONER.

Ska snacka med trollis och Rora om hur man lättast (om möjligt) gör om tabarder till vapenjackor.
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Moira Rävsvans ons maj 13, 2009 7:55 pm

Som jag skrev tidigare.... Det var bara en tanke & tydligen en dum sådan...Sorry...ville ju inte göra någon ledsen! * Lite skamsen & ber Törna tusen gånger om ursäkt * Men idéer är till för att vädras, inte sant?
Moira Rävsvans
Moira Rävsvans
Soldat
Soldat

Age : 39
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Sverker ons maj 13, 2009 8:04 pm

Stämmer, det är mycket bättre att framföra sånna här diskussioner än att inte berätta om dem alls. Vi kom ju ändå fram till att vi antagligen kommer att ta upp detta på Camp gardet.
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Törna ons maj 13, 2009 10:06 pm

Moira Rävsvans skrev:Som jag skrev tidigare.... Det var bara en tanke & tydligen en dum sådan...Sorry...ville ju inte göra någon ledsen! * Lite skamsen & ber Törna tusen gånger om ursäkt * Men idéer är till för att vädras, inte sant?

Jag tog inte illa upp, lovar. Jag kände bara verkligen, verkligen, verkligen, inte för det. Men det är ett bra förslag, om någon orkar genomföra det under sommaren. Vilket är en aning tveksamt...
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Trollis tor maj 14, 2009 11:59 am

Jag skulle kunna sy gambesoner, under vissa regler.
* Jag syr en åt gången, de som vill ha får skriva upp sig på en lista, den som är först får sin gambe sydd först. (man hamnar på listan genom att skicka ett sms till mig eller peta på mig på msn.)
* Man betalar när det är ens tur på listan, inte innan.
* Jag vill ha rätt att säga ifrån mig arbetet om det går mig över huvudet, därav listan. De som har betalat får sin gambe färdigsydd. Om det kommer ett sammanbrott någonstans för mig så kommer iallafall ingen ha pengar förlorade.

I'll do this beroende på hur vi gör med tabarderna och shit. Ska vi kanske maila lite Törna? Så kan vi disskutera hurvida vi ska göra och komma fram till det relatvit snart?

alien
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Rora fre maj 15, 2009 10:47 am

Ge Troll tillträde till Sygruppsforumet!!
Rora
Rora
Fältskär
Fältskär

Age : 32
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Törna fre maj 15, 2009 4:15 pm

Done, and done! ^^
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur gör man en gambeson? Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur gör man en gambeson? Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man en gambeson? Empty Sv: Hur gör man en gambeson?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet