Rollspel

Gå ner

Rollspel Empty Rollspel

Inlägg  mrdoffe i ons okt 28, 2009 3:24 am

Woopwoop. Som vissa av er vet så är jag en rätt så hard-core rollspelare (när jag känner för det... ibland...) och även en hyfsat erfaren spelledare (6 år nu!). Nu råkar det vara så att jag känner för att spelleda, och då tar jag gärna och gör det med lite halv-random folk som helt enkelt känner för det. Alltså..:

Vill du vara med och spela rollspel? Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av varken sig system eller rollspel i allmänhet; med tanke på att vi alla är lajvare så löser sånt sig. Beroende på vad man ska köra för system så kan vissa ... åldersgränser ... komma till. Som regel har jag att jag helst in spelar med någon som är under 16-17, eller som är, hrrm, "omogen". Ja, det kan förekomma saker i mina kampanjer som är R-rated (speciellt om man spelar Vampire eller Cyberpunk...), men sånt kan man alltid hoppa över. Personligen så är jag helt öppen för olika system, så länge som det är något som jag har erfarenhet av eller som jag läst på.

Jag finns kring Stockholm; vill man spela med mig som spelledare så får man komma hit. Lokal eller liknande går alltid att fixa; bäst passar väl helgdagar då man kan köra en hel dag eller så, men jag är öppen för förslag.

Jag letar väl efter en lite större grupp, men det beror på vad man får för gensvar från er. Jag har ett par grupper som jag spelar med lite då och då, så jag kan säkert plocka in spelare om jag känner att det behövs, men det vore nice med en grupp på kring 5 personer.

Systemen som jag kan spelleda:

Drakar & Demoner (92-94ans upplaga, eller vår egna version 1 som vi har av det ... version 2 är in the works sen två år tillbaka.) - klassiskt svenskt fantasy rpg. Hyfsat dåligt system, men rätt så lätt att köra när man väl kommit in i det. Länge sen som jag faktiskt spelade det, men det borde inte vara några problem. Allt från low till high fantasy, á la Dungeons & Dragons (dock aldrig en Forgotten Realms värld. no. vägrar.)

Vampire: the Masquerade 3ed (old World of Darkness) - det klassiska Vampire: Camarilla, Sabbat, the Independent. Clans vs Clans, and then some. Det är i VtM som man är som kraftfullast som roll (eller iaf med mest potential för att bli en munchkin)

Vampire: Dark Ages 2ed - Samma grundsystem och värld som VtM, med ett par ändringar. Precis som det låter så utspelar detta sig i "the dark ages"

New World of Darkness (Mortals, Vampire the Requiem, Mage the Awakening) - Nya versionen av World of Darkness; en värld så som våran, men mycket mörkare. Här kan man spela allt från människor till vampyrer till spöken osv osv, men det roligaste är helt klart att vara vampyr (som är avsevärt annorlunda jämfört med gamla VtM). Kan även spelleda en halvt handikappad version av Mage där man spelar magiker, men system är a tad more complicated.

Mutant / Rymd - det andra svenska spelet; sci-fi spel som ska vara post-apokalyptiskt. Riktigt uselt/basic system, men kan vara kul ändå. Jag spelar hellre Cyberpunk

Cyberpunk 2020 3ed - bästa sci-fi systemet jag hittat hittills. Du är punkare på 2000-talet, and you cyber up. Världen har halvt gått under sig självt och nu lever 1/4 av USAs invånare på gatan, 2/4 är kriminella och 3/4 styrs av Korporationerna. Ladda batterierna till armen, benet och ögat, and get out on the Street and kick some metal ass.

det är alltså allt från fantasy till medeltid till nutid till framtid. Huruvida man vill lira i vår värld eller inte, det spelar ingen roll. Skulle vilja påstå att VtR är min specialité, mest för att jag har ett par hundra timmar som spelledare, både som TT och irc baserat.

Senast ändrad av mrdoffe den ons okt 28, 2009 12:49 pm, ändrad totalt 1 gång
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Gardespoäng :
Rollspel Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Rollspel Right_bar_bleue

Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel Empty Sv: Rollspel

Inlägg  Sgt Dierek i ons okt 28, 2009 12:36 pm

Låter som en kul grej, tyvärr ställer tid och avstånd till det. Själv spelleder jag en kampanj i WFRP 1-2 gånger i veckan och deltar i andra kampanjer med. Sitter och filar på ett möte i Eon till min lillasyster med vänner som beställt ett möte. Om någon missat det tidigare så är jag rollspelare först och främst, sedan är jag ju även lajvare vid sidan av. Men som tidigare nämnt gör det att jag inte riktigt hinner med andra rollspelsevents. Dock rekommenderar jag alla som kan att hoppa på. VtR är ett underbart system i en mysig värld.

Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :
Rollspel Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Rollspel Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Inlägg  mrdoffe i ons okt 28, 2009 12:42 pm

VtR är helt underbart, så länge som man får använda sig av tillräckligt mycket gore Wink (gör en liten edit på mitt första inlägg så att man ser vad de olika systemen är för något...) Hur är WFRP? Alltid velat prova, bara för att det är Warhammer, men aldrig orkat läsa boken.
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Gardespoäng :

Inlägg  Sgt Dierek i ons okt 28, 2009 12:53 pm

Det är underbart, ett fantasy-rollspel som faktiskt lyckas använda warhammervärlden rätt som en mörk gotisk värld. Systemet är skitlätt att lära sig men inte stelt för det. Det är T100 baserat och man blir allt som oftast galen efter ett tag då insanity points är rätt frekventa, i alla fall i min kampanj. Mer fokus på imperiet än i figurspelet, mycket chaoskulter, bestfolk, korrumperade ämbetsmän och religiösa fanatiker. Älskar det. Bästa fantasyrollspelet någonsin. Yrkesval slumpas fram i början, men på ett schysst sätt. Utveckling av karaktärer sker genom xp men man får dem beroende på rollspelande och hur man klarar av sina uppgifter, inte för att man slog ihjäl det ena eller det andra. Yrkesträdet går man upp i beroende på tidigare yrke och man måste ha rätt prylar. Prylarna är viktigast. Man måste ha Snygga kläder och palfletter för att bli politiker, man måste ha pistol och värja för duellant, man måste ha en påle med döda råttor och en liten arg hund för att vara råttfångare. Känns ovant men skitbra innan man vänjer sig.

Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :

Inlägg  mrdoffe i ons okt 28, 2009 12:58 pm

Låter alright, men förmodligen mest eftersom att det är Warhammer. Älskar världen. körde en Dark Elves (yeah, i'm one of those people. fast jag håller på och säljer av alla mina figurer atm) kampanj förut, fast i DD systemet. Det som slog mig mest när jag kollade igenom WFRP boken lite snabbt var just att det var the Empire .. jag venne, men vill jag spela tysk så känns det som om man kan göra det i vilket spel som helst. För att man verkligen ska kunna dra nytta av en värld som Warhammer så borde alla spelare kunna den hyfsat väl (speciellt om det är en Empire-kampanj...) och det är inte riktigt min grupps grej att läsa på, tyvärr... har tagit några år att lära folket om VtR, då det bara är jag som läst böckerna, hehe.
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Gardespoäng :

Inlägg  Mr. M i tor okt 29, 2009 12:07 am

Låter intressant, bor ju i sthlm så lär inte vara några prob för mig. Dock är jag ju under din gräns i ca 20 dagar till.

Mr. M
Soldat
Soldat

Gardespoäng :
Rollspel Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Rollspel Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Inlägg  Sote i tor okt 29, 2009 12:55 am

Jag vill!
Bor i stockholm så har ej nåra sådana problem
Sote
Sote
Rekryt
Rekryt

Gardespoäng :
Rollspel Left_bar_bleue4 / 1004 / 100Rollspel Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Inlägg  mrdoffe i tor okt 29, 2009 5:17 pm

aight, kommer bli iaf en Cyberpunk chronicle (har börjat skriva lite roller osv) och har 1-2 spelare från utsidan som vill vara med. kommer dra lite mer info om den sen kan ni skriva om ni är intresserade, men kommer ihåg Sote och Mr. M. kommer nog bli risk för flera chronicles (i'm not a busy man, but i have loads of ideas) så man kanske skulle kunna få en site-ansvarig att öppna ett Rollspels section Wink

Edit: den som vill vara med och spela antingen Vampire eller Cyberpunk bör vara hyfsat duktig på engelska... visst, vi "spelar" på svenska men det kommer att utspela sig i staterna och systemen är skrivna på engelska.
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Gardespoäng :

Inlägg  Arhtir i lör nov 07, 2009 4:36 am

testade (innan jag åkte iväg till schweiz) på dark heresy med några kompisar. Hittils verkar det enkelt och bra, men vet inte hur det blir när man kommer längre in i det. Någon annan som spelat det och har en synpunkt. Ifall ingen har hört talas om det så kan jag säga att det är warhammer 40k baserat.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :
Rollspel Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Rollspel Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Inlägg  Mr. M i lör nov 07, 2009 6:59 pm

Känner väldigt många som spelar Dark heresy, själv har jag aldrig prövat.

Mr. M
Soldat
Soldat

Gardespoäng :
Rollspel Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Rollspel Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Inlägg  Sgt Dierek i mån nov 09, 2009 6:39 pm

Har inte spelat det. Men jag har läst systemet. Det är i stort sett samma som WFRP men med lite annat klassystem och självfallet helt annan setting. Allt beror på om man gillar 40k världen eller ej. Vi ska eventuellt börja en kampanj i det i vår förening efter att vår WFRP kampanj slutat

Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan