Rustningskalas!

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Rustningskalas! Empty Rustningskalas!

Inlägg  Trollis i tis okt 13, 2009 12:48 am

efter helgens... händelser är jag fetingsugen på tejas rustning. Kollade runt på SPQR's hemsida och hittade mysiga saker.

Första delarna till Kapten Tejas rustning:

Rustningskalas! Med_h10_1

Rustningskalas! Armour_ap25_1 Rustningskalas! Armour_ap25_2 Rustningskalas! Armour_ap25_3

Rustningskalas! Armour_ap41_1

Rustningskalas! Armour_ap36_1

Allt det där för 6100 kr, vilket jag lätt kan ordna fram tills lajvet. Hurra för en, enligt mig, en bra start.
Har en skiss på papper med dessa delar och resten av vad jag vill ha, den kommer upp här när jag orkar.
Åsikter?

Jag lagar DIN mat, och styr över DIG!
Ska det göras, ska det göras ordentligt.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Gardespoäng :
Rustningskalas! Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Rustningskalas! Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Rustningskalas! Empty Sv: Rustningskalas!

Inlägg  Pleu i tis okt 13, 2009 1:54 am

Me likes very much! Very Happy

Speciellt hjälmen, så du!

(where did my lekplats gå? *grina*)

Lär er uttala det "Pluu" eller säg Linn. >_<
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Gardespoäng :
Rustningskalas! Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Rustningskalas! Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Inlägg  Jhoron i tis okt 13, 2009 2:03 am

Wow, riktigt häftiga grejer. Ska bli kul att stå där i givvakt och se sin kapten i full rustning... kul kanske är fel ord. Häftigt!

Jhoron
Soldat
Soldat

Gardespoäng :
Rustningskalas! Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Rustningskalas! Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-25

Inlägg  Kirtap i tis okt 13, 2009 2:17 am

Ska bli kul blåsa lite luft på henne och se hur lång tid det tar innan hon faller omkull också...

Off såklart...
Kirtap
Kirtap
Soldat
Soldat

Gardespoäng :
Rustningskalas! Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Rustningskalas! Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-02

http://zulleh.bilddagboken.se

Inlägg  Arhtir i tis okt 13, 2009 9:14 am

wait, wait, wait,,,, sen när vart teja kapten? Question

Go for rustning trollis. Skulle också köpa saker från spqr eller nidingbane ifall jag inte vore en sådan snål jävel,,,så jag får fortsätta att försöka göra grejerna som jag vill ha Sad

Kan hänvisa till en sida: madmattsarmory.com
de säljer somliga delar skitbilligt, andra sjukt dyrt Laughing. Men kan vara värd att spanna in ifall de billiga delarna skulle vara något som passar dig.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :
Rustningskalas! Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Rustningskalas! Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Inlägg  Trollis i tis okt 13, 2009 9:30 am

Teja blev kapten efter mötet i helgen, och efter ett samtal med Valaks.

Jag borde egentligen göra sakerna själv oxå, men jag har insett en sak, jag är för lat! Razz
Jag är lite fundersam kring hur nässkyddet går ihop med halsmockafjongen, vad tror ni?

Ska kolla in sidan! tack.

Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Gardespoäng :

Inlägg  Hellie i tis okt 13, 2009 10:05 am

Jag skulle inte rekommendera en spangenhjälm tillsammans med bevor/gorget. Inte bara för att dom kommer från helt olika århundraden (vikingatid respektive mitten-sen medeltid), utan även för att det inte ser särskilt bra ut tillsammans. Dessutom så finner jag spangenhjälmar inte särskilt kapteniga. Det jobbiga med bevor är att den är ganska svår att kombinera med vissa hjälmar, eftersom den är anpassad för att täcka upp delar som en salad(kavalleristhjälm) eller burgonet(1600-talshjälm) inte skyddar. Jag skulle nog råda dig att byta bevor/gorget och spangenhjälmen mot t.ex en barbute, utöver den finner jag det svårt att hitta hjälmar som känns rätt till din övriga utrustning/kaptensroll och som är någorlunda funktionella. Men om du är helt såld på hjälmen så skulle jag åtminstonde råda dig att ta bort bevor/gorget, dom ser inte så bra ut tillsammans som man kan tro.

Eller att du bara skaffar någon form av hatt, både för att du skulle se ut som en officer och för att du skulle sticka ut från mängden.

Dock ett tips, om du beställer någon hjälm som omsluter hela huvudet, (barbute, salad, etc) så skulle jag föreslå att du ber om någon form av mått. Huvuden kan vara väldigt olika formade, och det är alltid tråkigt att beställa en hjälm som antingen inte sitter alls eller som du inte får på dig. Personlig erfarenhet. -.-

Annars så fungerade det andra du valt riktigt bra tillsammans, särskilt tillsammans med designsketchen av harnesket, så det applåderar jag åt. Smile
Hellie
Hellie
Löjtnant
Löjtnant

Gardespoäng :

Registration date : 09-09-16

Inlägg  Trollis i tis okt 13, 2009 1:36 pm

Jo, det var ungefär så jag tänkte.
Det här med tidsepoker skiter jag fullständigt i, då Eleria är ett fantasylajv Razz
Jag är fruktansvärt kär i hjälmen, den passar min personlighet typ bäst. Men vi får se om jag hittar något jag gillar bättre Razz (kommer nog sluta med att jag köper den hjälmen bara som prydnad annars)

Jo, en huvudbonad defenitivt, men jag tror banne mig att när jag väl slåss vill jag ha en hjälm på huvudet.

Tackar Smile

Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Gardespoäng :

Inlägg  Arhtir i tis okt 13, 2009 1:37 pm

Håller med Hellie på en hel del punkter. Personligen så stör jag mig visserligen inte på att man har rustningar från olika epoker,,,(måste ju täcka upp min egen synd på något sätt Laughing ,,,greathelm + 1400-talsharnesk? not correct) men han har en bra poäng med bevoren. Däremot så skulle du kunna ta en gorget då dessa endast brukar vara byggda för att skydda hals, övre delen av bröst, samt en del av axlarna och ger därmed möjlighet att ha i stort sätt vilken hjälm som helst.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :

Inlägg  Arhtir i tis okt 13, 2009 1:50 pm

skulle vilja notera ännu en sak trollis. På västerås kulturnatt pratade jag och vanish med några som körde både blankvapen med både vikinga och medeltida stil. Enligt dessa killars erfarenhet så var www.nidingbane.se att rekomendera. Inte för att spqr är dåliga. Nidingbane hade dock några fördelar enligt dem i förhållande till spqr.
1. nidingbane har en butik som man kan besöka, (kan notera att denna ligger i örebro,,, alltså ungefär lika långt från dig som att åka till stockholm. Kan vara en väldig för del ifall man faktiskt kan åka och känna på grejerna samt fråga någon än att bara köpa över internet.
2. Det lät även som om nidingbane var lite mer engagerade i vad de gjorde. Dels är nidingbanes sida aningen mer effektiv och fungerande än spqr (spqrs sida är faktiskt ganska dåligt gjord). Men dehär killarna beskrev också att de (troligtvis pågrund av sidan) hade haft problem med att få sina beställningar levereade av spqr, vilket slutade med att de själva istället fick åka ner till någon kontaktperson och hämta grejerna.
3. Vad jag förstår så är nidingbanes sortiment lite mer kvalitetsinriktat (åtminstone svärden som alla typ kommer från pavel moc).
4. ska du göra som Hellie föreslår och köpa en Barbute hjälm så skulle jag framförallt rekomendera nidingbane då spqrs barbute är ful som stryk. Nidingbanes är mycket snyggare Razz

Sen så vill jag också notera att du kanske borde skaffa ett gambe ifall du ska ha plåtrustning,, men det lär väl inte bli några problem för dig som är ett monster på att sy. Du hjälpte mig ju trotts allt med mönstret till min gambe.

Men angående kaptensposten. Vad häner då med Valaks? avgår han eller? Hur ser det hela ut inlajv? Borde liksom inte Törna kasta sig över kaptensposten vid första försök?
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :

Inlägg  mrdoffe i tis okt 13, 2009 2:06 pm

...och är Teja samma roll som förut, dvs, köksan? Tror inte att det ser så bra ut om en köksa går och blir kapten (iofs så kommer inte Törna heller bli kapten, men det behöver inte ni bry era små huvuden över varför det är så!) OT, visst, men se då till att skriva vad som sades på mötet för de som inte kunde komma!
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Gardespoäng :

Registration date : 09-06-08

Inlägg  Hellie i tis okt 13, 2009 2:50 pm

Sanning, tidsepoker på lajv kan man leka lite hur som helst med, men jag brukar åtminstonde försöka hålla mig under 150 års svaj. Dom rustningsbitarna ligger på runt 350 års skillnad. Men ja, det är upp till dig.

Och angående SPQRs service så kan jag bara förvarna dig, den är i min erfarenhet bästa fall bristfällig. Tog dom 8 månader längre än vad de lovade för dom att skicka min hjälm, och när jag fick den hade den tjockt tygfoder istället för läderfodring inuti, vilket hjälmen inte var gjord för, vilket gjorde den för liten för mänskliga huvuden. Visst, det var väl lite lustigt att den satt perfekt på min kompis hund, men inte direkt vad man vill ha när man betalat 2000 i förväg för en visirsalad. -.-

Nidingbane, även fast jag själv inte har handlat där, har jag bara hört gott om. Visserligen aningen dyrare än SPQR, men det kanske fungerande service är värt. Så det Arhtir har hört stämmer överens med det jag har hört.

Men som sagt, om du köper hjälmen, skippa åtminstonde just den bevoren. Jag har en kompis som gjorde ett liknande inköp och hade på lajv, såg helt förjävligt ut utan mycket tillhörande rustning. Slutade med att han bara gick runt i ringbrynjan istället. Om du vill ha någonting runt kragen, leta då efter en gorget utan bevor, alltså utan det biffiga halsskyddet. Just my two cents.

Doffe, du är inte den enda som har tvivel om den kommande ordningen, men det är förmodligen en av de bästa lösningarna rent off. In, däremot, blir det lite knepigare, men det går att lösa. Kommer kanske inte vara klockrent, men jag tror det blir bättre.
Hellie
Hellie
Löjtnant
Löjtnant

Gardespoäng :

Inlägg  mrdoffe i tis okt 13, 2009 3:11 pm

Om Trollis vill spela kapten (tror att hon har ponduset för att faktiskt kunna göra det, också) så skulle jag nog rekommendera att du byter roll, troll. det är nog inte många som skulle ge gardet mycket respekt med en köksa som ledare, definitivt inte Leon iaf!
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Gardespoäng :

Inlägg  Pleu i tis okt 13, 2009 9:28 pm

Rent in: Har ni inte sett Tejas personlighet eller? Faktum är att jag tror fasiken till och med att Leon skulle vara den som befodrar Teja till kapten. (Men det kanske bara är jag som känner Teja? xD)

Rent off: Hjälmen är ett måste. Jag kommer inte att tillåta dig att köpa någon annan hjälm, för den är så Teja! Very Happy

Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Gardespoäng :

Inlägg  Arhtir i tis okt 13, 2009 10:23 pm

men somsagt, keep your head cool when dealing with spqr.
Anyway, skulle ändå vilja få en beskrivning senare varför helt plötsligt teja blev kapten både in och off, samt vad som händer med valaks och etc.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :

Inlägg  mrdoffe i tis okt 13, 2009 10:36 pm

Pleu skrev:Rent in: Har ni inte sett Tejas personlighet eller? Faktum är att jag tror fasiken till och med att Leon skulle vara den som befodrar Teja till kapten. (Men det kanske bara är jag som känner Teja? xD)
det spelar ingen roll hur hennes personlighet är; hon har inte utbildningen eller så. hon var en köksa, for pete's sake, inte ens en soldat. Att göra just rollen Teja till kapten vore helt weird in-lajv, och ni skulle få muta Leon gott för att hon skulle få fortsätta vara det. Skapa en ny roll, lass.
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Gardespoäng :

Inlägg  Pleu i tis okt 13, 2009 11:04 pm

mrdoffe: Det blev visst till och med du som befordrade henne. xD Klicka här! Känns det verkligen såååå olikt Leon? I think it fits. Very Happy

Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Gardespoäng :

Inlägg  Mr. M i mån okt 19, 2009 1:38 am

Mitt förslag med är att du kör en Morion och gorget, passar sjukt bra enligt mig.

Mr. M
Soldat
Soldat

Gardespoäng :
Rustningskalas! Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Rustningskalas! Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Inlägg  Sgt Dierek i tis okt 20, 2009 10:58 pm

Ämnar skaffa Bevor + Gorget som Trollis visade tidigare men utan hjälm till, även axelplåtar och ev benskenor i läder till det hela.

Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Gardespoäng :
Rustningskalas! Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Rustningskalas! Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Inlägg  Mr. M i tis okt 20, 2009 11:42 pm

Själv är jag väldigt förälskad i hjälmar. Skulle lungt gå naken med en hjälm på huvudet än i full plåt utan hjälm.

Mr. M
Soldat
Soldat

Gardespoäng :

Inlägg  Trollis i tis okt 20, 2009 11:45 pm

Mr. M skrev:Själv är jag väldigt förälskad i hjälmar. Skulle lungt gå naken med en hjälm på huvudet än i full plåt utan hjälm.

Det kan vi ordna Micke lilla, det kan vi ordna.

Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Gardespoäng :

Inlägg  Mr. M i ons okt 21, 2009 12:37 am

Om du vill utsätta dig själv för det så visst.

Mr. M
Soldat
Soldat

Gardespoäng :

Inlägg  Hellie i tor okt 22, 2009 12:27 am

Mr. M skrev:Mitt förslag med är att du kör en Morion och gorget, passar sjukt bra enligt mig.

Tyvärr har morions fått en svartblodsstämpel på sig, med tanke på att det i princip bara är svartblod som använder såna på lajv. Men jag håller med, det är en riktigt snygg kombo.
Hellie
Hellie
Löjtnant
Löjtnant

Gardespoäng :

Inlägg  Mr. M i tor okt 22, 2009 12:29 am

Det bör funka om man kör den blankpolerad.

Mr. M
Soldat
Soldat

Gardespoäng :

Inlägg  Hellie i tor okt 22, 2009 12:33 am

Självklart borde det fungera bättre så, ja, men det första jag tänker på när jag ser en morion är fortfarande "Spanska vatikansvartblod".
Hellie
Hellie
Löjtnant
Löjtnant

Gardespoäng :

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet