Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad gör du just nu?

+25
Zmrzlina
Fd.freke
Aziraphale
Aska
Mr. M
Hellie
Phantomim
mrdoffe
Pleu
Anton
Jin
Tora
Torvald
Sgt Dierek
Katta
Tilja
Sote
Arhtir
Kirtap
Törna
Valaks Vargfot
Beril Birgersson
Sverker
Rora
Trollis
29 posters

Sida 5 av 40 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22 ... 40  Nästa

Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Törna mån aug 03, 2009 11:39 am

HAHAHAH!! ^^

Pass? Fuck that sh*t.

Ska sy ambassadörens kläder idag. YOU BETTER PAY ME!
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Torvald lör aug 29, 2009 8:46 pm

Vad jag gör nu,
Njuter av att gruvfogden kommer att få bo mycket bekvämare detta lajv än förra. Mitt husbygge blir klart i tid, har just provbyggt första gången med tak. Kvar är att limma på tunna trälister på taket för att dölja att det är en skiva, samt tjära taket (d.v.s måla svart). Tora och jag monterade det på 23 minuter, helt utan verktyg, spik, skruv eller muttrar. Det går snabbare att montera ned. Eftersom vertyg inte behövs så går det ju även att flytta inlajv, om behov uppstår.
Vad gör du just nu? - Sida 5 Img6188pVad gör du just nu? - Sida 5 Img6189
Nu skall jag ut och fortsätta med taket.

Gruvfogden
Torvald
Torvald
Gruvfogde
Gruvfogde

Age : 69
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Törna lör aug 29, 2009 10:01 pm

Om du skulle få för dig att skicka ritningen till mig, så skulle det verkligen uppskattas från mitt håll! ^^

Det jag vill säga är, Snälla kan jag få ritningen på ditt gudomligt fina hus? ^^
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Arhtir lör aug 29, 2009 10:28 pm

mmmmm,,, gillar tanken på att inte behöva verktyg. Om vi ändå inte hade behövt det förra året när diverse problem uppstod.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Torvald lör aug 29, 2009 11:22 pm

Jag bygger utan ritning, men jag kan ge en byggbeskrivning.

Jag tänkte köpa stockpanel, men på brädgården såg jag en panel med "bilad" (bucklig) yta. Den var mycket dyrare per löpmeter, men den var också mycket bredare. Det ger nästan samma kvadratmeterpris. Bredare bräder ger också mindre med sågarbete.
Takskivorna (OSB-skivor) är 120 cm breda (finns även 90 cm) så långväggen bör vara en jämn mutippel av det. Tänkte först på 360 cm, men då är det större risk för problem med bräder som blir sneda, så jag tog 240 cm. Jag valde även samma bredd så att alla bräder är exakt lika (enklare så). Jag gjorde även fönstret lika brett som dörren, så att alla snedsågade bräder i bägge gavlarna är lika. Jag har sedan sågat jack 1/4-del in från bägge sidor, 10 cm från brädornas kant. Lika breda som brädorna. Detta ger då ett innermått på 215 cm, vilket räcker till säng för mig. En bräda klöv jag på längden för att få smalare bräda nederst på gavlarna. Det är lämpligt med en lång bräda under dörren för att hålla formen. På den fick jag även limma dit lister för att få spont uppåt. Överst ligger en takbjälke med ursågade jack både i vägg och bjälke. På takskivorna sitter en list överst som läggs över takbjälken, samt två som stöder de snedsågade väggarna på in och utsida. När jag lägger upp första takskivan så har jag ett specialtillverkat stöd för väggen på andra sidan. Hur takbjälken skall vara placerad behöver lite planering för att allt skall passa. Kring dörr och fönster har jag karmar bestående av två bräder med en brädtjock list imellan. Dessa U-n stöttar de lösa brädändarna bra. In och utsidan är olika långa på dessa U-n, så de håller varandra på plats när väggen är byggd.
Man kan senare göra om det till en tvårummare. Då tar man korta bräder med dubbla sågjack, 10-15 cm från varandra. Dessa ersätter då ena gaveln och man kan då bygga vidare på ett rum till, lite smalare än det andra eller lika brett men förskjutet i sidled. Dubbeljacksbräderna anpassas i längd så man får en lagom bred dörr inne. Bygger man till ett smalt rum (en takkiva) så bör man ha rummet förskjutet, då kan man återanvända den gamla gaveln. Bygger man till med två takskivor så kan den gamla gavelns långa bräder användas till sidorna och man gör en ny smalare gavel. Det kanske är lättare att få till taket med en symetriskt placerad utbyggnad. Om man planerar utbyggnaden så att man inte behöver såga sönder någon av de gamla bräderna så kan man ju sedan välja om man skall bygga upp en en eller tvårummare.
Vid hård blåst kan taket lyfta. Det går ju inte häller att fästa vid väggarna eftersom det ju är lösa bräder. Då får man göra som på gamla halmtakshus, där ligger det en bräda med stenar på. Man kan binda ihop stockar två och två och lägga dessa över taket, en på varje sida. Det tynger då ned det.

Byggherren farao
Torvald
Torvald
Torvald
Gruvfogde
Gruvfogde

Age : 69
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Tora lör aug 29, 2009 11:33 pm

pappa vi bygde det inte helt utan verktyg. Två plankor var för långa och du sågade av dom. gorde du det utan verktyg? Nej det gjorde du INTE Neutral
Tora
Tora
Rekryt
Rekryt

Age : 25
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue3 / 1003 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-05-03

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Trollis sön aug 30, 2009 11:17 am

Tora skrev:pappa vi bygde det inte helt utan verktyg. Två plankor var för långa och du sågade av dom. gorde du det utan verktyg? Nej det gjorde du INTE Neutral

Haha, you go Tora!
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Trollis sön aug 30, 2009 1:14 pm

jag sitter i min säng och är emo. jag försöker packa ihop hela mitt rum, för jag ska börja flytta imorrn.
problemet är bara att mina leder, främs knän och höfter, har gått sönder och värker hela tiden. Ska jag förflytta mig längre sträckor än mellan mitt rum och badrummet lär jag ha kryckor =(
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Arhtir sön aug 30, 2009 4:06 pm

hoppas värken försvinner innan lajvet.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Beril Birgersson sön aug 30, 2009 4:29 pm

vi får hålla på tummen Smile

Beril Birgersson
Soldat
Soldat

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue12 / 10012 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Trollis sön aug 30, 2009 7:21 pm

Tack, det hoppas jag med. Annars får det bli till att bygga IN-kryckor Wink
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Törna sön aug 30, 2009 10:02 pm

Byggmästare Torvald?? pale

Just nu sitter jag och syr på ambassadörens GRYMT snygga skjorta, samtidigt som jag lyssnar på Metallica, Opeth, Killswitch Engage, Alter Bridge, Korn och System of a Down, och laddar ner en massa Yaoi från Yaoi Heaven. ^^

Min Laptop är min bästa vän! Jag går ingen stans utan henne.

...

Hur ska jag överleva lajvet utan??? No
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Kirtap sön aug 30, 2009 10:03 pm

Vi sätter rekryter på trollisbärande, dont worry hun.

Själv sitter jag i Falun hos min syster, skulle åkt hem vid 19:20, men jag läste fel på biljetten och måste stanna till imorrn. Jag är sämst lite överallt...


@Törna
THEEEEEEEEE GRAAAAAAAAAAND COOOOOOOOOONJUUUURAAAAAAAATIOOOOOOOOOOOOOOON!!!!!!!!!!!!!!
Kirtap
Kirtap
Soldat
Soldat

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-02

http://zulleh.bilddagboken.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Törna sön aug 30, 2009 10:09 pm

WTF ??

Dood, vi alla är lite sämst på att läsa livets biljetter... Neutral
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Arhtir mån aug 31, 2009 12:07 am

sitter och drar ut på tiden lite nu innan jag ska lägga mig. Sökte lite på youtube och hittade en "skitsnackfilm" från förra lajvet där vi inkluderas lite. Ganska skön faktiskt Laughing .
https://www.youtube.com/watch?v=eBrSw3nezls
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Trollis mån aug 31, 2009 12:07 am

[quote="Kirtap"]Vi sätter rekryter på trollisbärande, dont worry hun.
quote]

Clever boy. <3
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Törna mån aug 31, 2009 7:15 pm

Jag sitter och skäller på mig själv för att jag stukade fingret i bildörren när jag klev ur för en halvtimme sen.

DAMN IT! I need that finger! T_T

*10 minuter senare*

Har nu lindat fingret med genomskinlig tejp, då vi hade slut på kirurgisk tejp...

... Stupid woman! Kan knappt skriva på tangentbordet..!! Men nu kan jag iaf använda en och en halv hand, istället för bara en...
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Jin mån aug 31, 2009 11:52 pm

"Vad gör du just nu?"
Jag har just kommit hem från... akuten efter att ha krockat när jag var ute och övningslörde med min körskollärare... det tog bara 45 minuter innan sköterskan gjorde sin rutinkoll, för att sen skicka ut mig i väntrummet igen; Var jag fick vänta ytterligare 1h 25min, sen så blev jag insatt i ett behandlingsrum, där jag fick vänta i över 2h. Sen så fick jag en snabb undersökning av en trevlig läkare som gav mig tillåtelse att åka hem.

Sammanfattning:
Väntetid: 4h 10min
Undersökning: ~10min

Man måste älska sjukvården i Sverige...
Jin
Jin
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue89 / 10089 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Törna tis sep 01, 2009 12:22 am

Skål för det! *super bort sina bekymmer*
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Katta tis sep 01, 2009 11:20 am

Antar att Katta kommer få springa lite mer åt Teja, Kan du sitta i mitten och basa över...världen

Mat är Makt

Katta
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sgt Dierek tis sep 01, 2009 11:48 am

Hoppas det kryas på, ont är aldrig bra att ha. *klappa på*
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Trollis tor sep 03, 2009 11:48 am

Nu sitter jag i min nya lägenhet och väntar på att få hit mina symaskiner, jag saknar dem =( kom och hälsa på i helgen? det finns lite arbete inför lajvet som behöver göras, då sygruppen är halvt döda. Plox?

usch, Artariska ambassaden kommer ju vara halvdöda innan vår första strid juh =(
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Törna tor sep 03, 2009 10:17 pm

Ja, sygryppen behöver assistans i helgen!! Halp!!

Efter förra träffen är jag helt slutkörd. (Sanning med modifikation). Och energidryck har inte passerat mina läppar sen dess...

Sitter och syr på Ambassadörens kläder... ... ... som vanligt... T_T

Det regnar ute...
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Arhtir tor sep 03, 2009 10:20 pm

god damit, hur många handsydda brodderier ska han ha egentligen?!
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Törna tor sep 03, 2009 10:22 pm

Arhtir skrev:god damit, hur många handsydda brodderier ska han ha egentligen?!

Du får se på lajvet.

Note: I will never, EVER do it again... T_T
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Vad gör du just nu? - Sida 5 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Vad gör du just nu? - Sida 5 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vad gör du just nu? - Sida 5 Empty Sv: Vad gör du just nu?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 40 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22 ... 40  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet